Reguły właściwego żywienia podczas ciąży

Wszystko o naszym zdrowiu i urodzie

Reguły właściwego żywienia podczas ciąży

przez Marti85 » N lip 09, 2017 2:44 pm

Mięso w żywieniu zajmuje ważne miejsce, gdyż jest interesującym źródłem wartościowego białka, witaminy B2 , PP, cynku i przede każdym łatwo przyswajalnego żelaza hemowego. Zapotrzebowanie na żelazo w czasie ciąży znacznie wzrasta, co płynie z potrzeb powiększającego się płodu, łożyska, wzrostu macicy i rozwoju objętości krwi matki. Niedobór żelaza jedzie do niedokrwistości niedobarwliwej, będącej wyjątkowo często wśród osób ciężarnych, co może prowadzić do niedotlenienia tkanek zaś w konsekwencji przedwczesnego porodu, zaburzeń jego wzrostu i anemii u dziecka. Deficyt tego faktu w diecie zwiększa ryzyko wystąpienia małej wagi urodzeniowej, okołoporodowego zgonu płodu i matki oraz infekcji w jej drogach moczowych. Badania wykazały, że suplementacja żelazem podczas ciąży zmniejsza częstość bycia małej masy urodzeniowej noworodków. Ciężarna powinna codziennie spożywać chude mięso, drób lub wędlinę w kwoty 200-250 g. Dwa razy w tygodniu jedną porcję produktów mięsnych powinna zastąpić porcją tłustej morskiej ryby, takiej jak śledź, makrela, łosoś. Jest zatem konieczne, aby mogła zagwarantować sobie i dziecku odpowiednie spożycie kwasów tłuszczowych z grupy omega-3. Ryby morskie zawierają też znaczne miar witaminy D, która ułatwia przyswajanie wapnia. Wielonienasycone kwasy tłuszczowe z linie n-3, do których należą zamknięte w morskich rybach: kwas eikozapentaenowy (EPA) i dokozaheksaenowy (DHA), pełnią podczas ciąży istotną rolę, warunkując prawidłowy rozwój mózgu, systemu nerwowego i siatkówki oka płodu. Dużo jest informacjach sugerujących, że dobre ich spożycie zapobiega małej wadze urodzeniowej i przedwczesnym porodom. Niektóre badania wykazały, że suplementacja kwasami tłuszczowymi z linie n-3 pozytywnie przychodzi na chwila bycia chce i masę urodzeniową, i prawdopodobnie i na późniejszy rozwój emocjonalny dzieci. Aby zapewnić odpowiednie spożycie kwasów tłuszczowych omega-3, kobietom ciężarnym wyróżnia się spożywanie 2 porcji tłustej ryby morskiej na tydzień. Z zmiany niedobór witaminy D u matki zaburza jej gospodarkę wapniową, co prawdopodobnie zawierać destrukcyjny wpływ na rozwój płodu, zmniejszenie masy kostnej noworodka i ryzyko osteoporozy w jego późniejszym wieku. Odpowiednie wysycenie organizmu matki tą witaminą działa odpowiednio na ilość wapnia w układzie noworodka. Najlepszym źródłem pokarmowym witaminy D są morskie ryby. Jednak duże pokrycie zapotrzebowania samą dietą jest wciąż bardzo duże. Należy podkreślić, że głównym źródłem tej witaminy w systemie jest jej wykonywanie w skórze będące pod wpływem promieniowania słonecznego. Na ogół uważa się, że dla odpowiedniej syntezy witaminy D dwudziestominutowa ekspozycja rąk i twarzy na promieniowanie słoneczne w porach południowych jest odpowiednia. Jednak należy wziąć pod uwagę, iż w krajach północnych, powyżej szerokości geograficznej wynoszącej 40º, intensywność promieniowania słonecznego w miesiącach jesiennych i zimowych jest na ogół niewystarczająca. Dlatego niejednokrotnie poleca się stosowanie suplementacji, także u osób ciężarnych. W tym etapie dyskutowany jest niebezpieczny problem zanieczyszczenia ryb związkami rtęci. Substancje też potrafią stanowić toksyczne, specjalnie dla rozciągającego się płodu. FDA (amerykański Urząd ds. Żywności i Leków), a też EFSA (Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności) mieszkają na stanowisku, że jedzenie przez pani w ciąży dwóch porcji ryb o niskiej zawartości związków rtęci w tygodniu jest miłe. Do ostatniej linie ryb zdają się: śledź, łosoś, makrela, sardynki, tuńczyk z puszki, dorsz, pstrąg, zębacz i łupacz. Ponadto, wobec coraz popularniejszych ogłoszeń o chemicznym skażeniu ryb bałtyckich, zwłaszcza dioksynami i polichlorowanymi bifenylami, poleca się unikanie przez kobiety ciężarne oraz planujące ciążę spożywania śledzi i łososi wychodzących z Bałtyku. W wybranych przypadkach uzasadnione że być przemyślenie uzupełniania kwasów omega-3 przez używanie ich suplementów. Jako zamiennik mięsa wykorzystywane są także nasiona roślin strączkowych. Są źródłem wartościowego białka, błonnika, witamin z odmiany B, żelaza i cynku.|Warzywa i produkty dają znacznej mierze witaminy C i E, karotenoidów, folianów, flawonoidów, składników mineralnych, przede każdym potasu, a także błonnika.
 
Posty: 19
Dołączył(a): Cz wrz 08, 2016 3:20 pm
Lokalizacja: Poland

Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 8 gości
cron